Завдання для поглибленого вивчення

Укажи тип односкладних речень

  • Прямо над нашою хатою пролітають лебеді.
  • Ощадливо втрачаю сили.
  • Вживають компліменти здебільшого при зустрічі замість вітання.
  • Дід говорить, що так співають лебедині крила.
  • Переписувача книги Михайла вважають автором мініатюр з Пересопницького Євангелія.
  • Поклади мені руку в руку, в очі глянувши, не моргай. (В.Симоненко)
  • Усіх покарано цією зимою.
  • Змалку звикайте до праці!
  • У школі готуються до свята рідної мови.
  • Взимку прогнозують епідемію грипу.
  • До схід сонця ідемо оце в поле. (С.Васильченко)
  • Про зорі, про сонце, про місяць згадуватимуть на уроці.
  • Без краю тяглися лани запорізькі.
  • Довго спатимеш – з боргами вставатимеш. (Народна творчість)
  • Стало якось спокійно в лісі. Спокійно і буденно.
  • Сосни кидали на землю довжелезні тіні.
  • З боргами вставатимеш якщо довго спатимеш. (Народна творчість)
  • Тим часом розвиднялося, світало.
  • Десна тихо і плавно котила хвилі до Дніпра.
  • Усіх покарано цією зимою.
  • Визначай смак не по шкарлупі, а по ядру. (Народна творчість)
  • Так сумно стало на душі.
  • На порозі хати батько раптом зупинився і прислухався.
  • У малиннику тихо.
Творче моделювання. розірвані” мудрослів’я. Учні повинні змоделювати народні вислови, поєднавши стрілочками початок з кінцем, а потім – з малюнком. Визначають спосіб морфологічного вираження головного члена. Роблять висновки про те, якими формами дієслова може виражатися головний член узагальнено-особових речень).
За двома зайцями поженешся -
Гірко поробиш,…
Чужим добром…
Зробиш діло –
Не плюй у криницю,…
не розживешся
бо схочеш водиці
гулятимеш сміло
солодко з’їси
жодного не впіймаєш

 Лінгвістична гра “Третє зайве” 
Дослідити, у яких синтаксичних конструкціях виділені неозначено-особові речення виконують роль частин речення, а в яких – роль вставних речень. Знайти “третє зайве”, проставити, де потрібно, розділові знаки (учні пригадують, що вставні слова, словосполучення, речення граматично не зв’язані з членами речення; їх можна вилучити з речення, не порушуючи його структури)
1. Донедавна вважали, що деякі з етикетних виразів одночасно можуть виконувати кілька функцій.
2. Донедавна вірили, що відуни завжди вміють складати слова в магічні формули.
3. Як розповідають, вираз “Доброго здоров’я!” може поєднуватися з дієсловами “бажаю”, “зичу”.

Виконання кодового тесту. ( учні читають запитання, варіанти відповідей і вписують правильний код-варіант у табличку, потім  перевіряють їх і вираховують свій бал)
1.На які типи поділяються односкладні речення:
а) прості, складні, неускладнені, неповні;
б) безособові, узагальнено-особові, неозначено-особові, означено-особові;
в) безособові, узагальнено-особові, неозначено-особові, означено-особові, називні;
г) повні й неповні.
2.Знайдіть серед запропонованих варіантів односкладне речення з головним членом присудком:
а) Зима. Криниця. Стук обмерзлого вікна.
б) Повний місяць похилився над гаєм.
в) Вовчицею ніч за вікном чигала.
г) Не оплакуй ні мрій, ні згадок…
3.Знайдіть узагальнено-особове речення:
а) Прилітають до нашого поля із далеких країв журавлі.
б) Не корю, не нарікаю, прикрих слів не говорю;
в) Ой, поділять тебе, земле, поділять.
г) Більше думай і тоді вирішуй!
4.Позначте називне речення:
а) Немає пісні без любові.
б) Людська творчість – це найбільша мука.
в) Життя без книги – це хата без вікна.
г) Пізнє літо.
5.Яке серед запропонованих речень є означено-особовим:
а) По радіо повідомляють про готування польоту на Місяць.
б) Лови летючу мить життя!
в) Добре діло твори сміло.
г) Літа вже немає, сніг, дими навколо.
6.У якому із запропонованих безособових речень присудок виражається прислівником:
а) Вітерцем дихнуло з долини.
б) Хай слово мовлено інакше – та суть в нім наша зостається.
в) Чудово, просторо й радісно на придеснянських луках.
г) Темної ночі перевезено його в темний покій.
7.Знайдіть рядок, у якому в реченні головний член вказує на дію, що виконується невизначеною особою:
а) Силою не хвались – краще трудись.
б) Як було гарно відчувати себе маленькою хазяйкою у цьому лісі!
в) Будь високий, як верба, а багатий, як земля.
г) Мені бажали здоров’я, успіхів, гарних учнів – не без деякого лукавства.
8.Установіть відповідність між односкладними реченнями та їх видами:
а) Не взявшись за сокиру, хату не збудуєш.
б) Про успішний виступ Остапа Вересая довідалися і в царському дворі.
в) Хлюпіт хвиль, рівне дихання моря.
г) Уже неозброєним оком стало видно зграї птахів.
ґ) Скажемо відверто хоч би сьогодні про наші помилки й безвідповідальність.
А – Означено-особове;
Б – Неозначено-особове;
В – Узагальнено-особове;                      
Г – Безособове;
Ґ – Називне.


Однорідні члени речення.

Ставимо крапку з комою Іноді між однорідними членами речення ставиться крапка з комою, особливо коли вони поширені та в їхньому складі є свої розділові знаки, або далекі за змістом. Наприклад: А над самою водою верба похилилась; аж по воді розіслала зеленії віти (Т. Шевченко). Говорили ті книжки про право кожного й про волю те право добувати; судили про звіра й про чоловіка; про світ і йог закони довічні (Панас Мирний).
Проблемне питання. Поміркуйте, чому: а) у першому реченні немає ком, хоча сполучник вжито двічі; б) у другому реченні перед першим сполучником ставиться кома, а перед другим - не ставиться.
1. Люблю твій шум і шепіт серед поля і серцем чую силу наливну (А. Малишко).
2. Скресли ріки, і крижини безладно громадились і шурхотіли у течії повноводдя (Р. Іванченко).


Спишіть речення, розставляючи розділові знаки. З'ясуйте, які з речень є простими, а які - складними. Чим ще, крім однорідних членів речення, вони ускладнені?

1. Все тут радує зір рівні стрункі берізки не понівечені любителями березового соку гінкі бурштинові сосни що мов корабельні щогли сурмлять у сизу небовінь (А. Камінчук). 2. Він подумав не зовсім так але відчув, що його думка останнім часом мовби кудись посувається набирає інших обмірів і обмірює вже не тільки тонни збі^к^кя і гектари посівів а й ще щось (Ю. Мушкетик). 3. Село гойдалося поміж ніччю і днем то поринало в чорну імлу то  підводилося з неї підбадьорювало себе скрипом журавлів цоканням сокир неголосними перемовками (Ю. Мушкетик). 4. Рвучкий вітер бушував над лісом і дерева то гули грізно і тривожно то шуміли тихо і приємно (М. Коцюбинський).
II. Прочитайте речення з правильною інтонацією.

ВИСНОВКИ
1. Між однорідними членами речення можуть ставитися коми, іноді - крапка з комою
2. Слід розмежовувати з'єднані одиничним сполучником однорідні члени речення, між якими не ставиться кома, і складне речення, між частинами якого ставиться кома.

Вправа з ключем. Випишіть спочатку ті сполучення,у яких між однорідними не треба ставити коми, потім ті, у яких треба.

І сміливі й боязкі, як батьки так і діти, охлялий чи хворий, чи сто чи двісті, добре або погано, і ми і ви, очі та вуха, не тільки свої а й чужі, і поле і ліс, один а не два, чесно й відверто, то сніг то дощ, і  дивно і лячно, і сміх і гріх, мороз чи відлига, ні охоти ні бажання.
Підкресліть другу букву у кожному першому однорідному членові. З цих букв прочитаєте закінчення мудрої поради американського соціолога Дейла Карнегі: «Даруймо людям те, що…»

Немає коментарів:

Дописати коментар