Розробки уроків



Узагальнення та систематизація вивченогоз теми «Прислівник»

Урок зі смаком шоколаду
(урок з української мови в 7 класі)


Мета:   узагальнити і систематизувати вивчені учнями відомості про прислів-ник, його граматичні й морфологічні ознаки, лексичне значення, правопис, синтаксичну роль;  формувати в учнів навички практичного застосування теоретичних знань, правильного використання в усному й писемному мовленні, дати інформацію про шоколад, історію його виникнення, користь та шкоду; сприяти розвиткові логічного мислення учнів, збагаченню їх лексичного запасу; прищеплювати учням сталий інтерес до навчання; виховувати здоровий спосіб життя, бажання знаходити незвичайне в звичайних речах
Тип уроку:  узагальнення та систематизація вивченого
Форма уроку:  урок-проект з елементами подорожі
Обладнання:   обгортка шоколадки «Кольоровий барометр мого настрою», закодована телефонограма від Прислівника, презентація «Шоколад», два різних кросворди “Сходинки до кондитерської фабрики”,
відео «Як виготовляють шоколадні цукерки?», відео реклами шоколаду, індивідуальні картки, лозунги-схеми «Шоколад корисний», роздатковий дидактичний матеріал
                                                                          ХІД УРОКУ
І. Оголошення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності
   Сьогодні у нас буде незвичайний урок, оскільки ми поведемо мову про всім такий відомий і улюблений з дитинства шоколад, що чарує своїм неперевершеним смаком насолоди, від якої, хоч раз спробувавши, вже не можливо відірватися. А допоможе в цьому наш знайомий провідник до цікавих та загадкових шоколадних таємниць, якого ми дуже добре знаємо – це Прислівник.
Отже, тема нашого уроку «Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Прислівник». Урок зі смаком шоколаду». Епіграф до уроку: Ніколи не рано і ніколи не пізно полюбити шоколад! (із підслуханої розмови в магазині)
  Під час уроку ми повинні узагальнити та систематизувати все, що знаємо про прислівник, і закріпити це в ході виконання практичних вправ, що допоможуть нам якомога більше дізнатися про історію походження, виготовлення, різновиди, користь та шкоду шоколадних плиток.
II. Емоційне налаштування на роботу. Обгортка шоколадки «Кольоровий барометр мого настрою»
  За дослідженнями психологів помічено, що палітра кольорів впливає на емоційний та фізичний стан людини, на настрій та психіку, тому кожен колір визначається як емоційний знак настрою.
Для того, щоб налаштуватися на роботу та визначити свій настрій на початку уроку, пропоную уявити та вибрати переважаючі кольори обгортки вашої шоколадки у вигляді кольорового барометру.
Отже,  - світлі, легкі кольори – викликають радість, бадьорість, покращують настрій, здатність гарно працювати;-  темні, важкі кольори – викликають пригніченість, засмучують, невпевненість у своїх силах, хоча якщо побороти страх, то можна мати гарний результат;-  теплі, активні кольори – збуджують психіку людини, показник творчості, швидкого налаштування на роботу, високої працездатності;-  холодні, пасивні кольори – заспокоюють психіку людини, впевненість у своїх силах, наполегливість, цілеспрямованість, рішучість.
Обгортка шоколадки «Кольоровий барометр мого настрою»
0




10




20




30




40




50




60




70




80




90




100





Кольори
Світлі
(білий, рожевий)
Темні
(чорний, сірий, коричневий)
Теплі
(жовтий, червоний, оранжевий)
Холодні
(зелений, блакитний, синій,фіолетовий)
III. Основний зміст уроку
1.                 Закодована телефонограма
Діти, кілька хвилин назад я отримала від Прислівника закодовану телефонограму. Ось її зміст:

- Що ж у Прислівниковій телефонограмі?(Чекаю)
- Отже, Прислівник нас чекає. Тому не барімось, а розпочинаймо роботу, тому що кожному з нас, напевно,  цікаво дізнатися багато новинок щодо смачного шоколаду. 
-         А чи всі ви любите шоколад?
-         А чи знаєте ви, де росте шоколадне дерево?
   А щоб дізнатися, потрібно покликати представника з групи Ботаніків, який нам розповість про це.
2.                 Повідомлення Ботаніка про шоколадне дерево
Шоколадне дерево - зовсім не шоколадне. Це дерево - какао! Це велике, вічнозелене дерево, родом з Мексики. Висота стовбура досягає 12 метрів. Листя у какао дерева блискучі, темні. Квіти ростуть прямо зі стовбура або з товстих гілок. Плоди схожі на великі огірки, жовто-зеленого або оранжево-золотистого кольору. Вага одного плоду досягає 400-500 гр і довжиною до 30 см. На сьогоднішній день какао-дерево вирощують у тих місцях, де температура повітря цілий рік не нижче 21 °. Одне дерево дає до 3 кг зерен какао на рік!
3.              Графічний диктант «Какао-зерна»
Уявляєте, діти, всього до 3 кг зерен на рік! Так мало! А щоб його зібрати, треба добре потрудитися, і в цьому нам допоможуть знання з правопису –н- та –нн- у прислівниках. У кожному реченні є прислівники з –н- чи –нн-, вам необхідно записувати номер речення і букви –н- чи –нн-.
1.     Паде додолу листя з какао-дерева, паде невпинно.
2.     Замріяно всі ласують шоколадом.
3.     Приблизно з двох жмень сухих зерен виготовляють 400 грамів шоколадних цукерок.
4.     Шоколад наповнений несказанно привабливої смакоти.
5.     Неждано мені подарували коробку шоколадних цукерок.
6.     Потяг до шоколадних виробів нездоланно захоплюючий.
Відповідь: 1. –нн-;  2. –н-;   3.–н-;   4. –нн-;   5. –н-;   6. –нн-
4.                 Робота в парах «Сходинки до кондитерської фабрики»
І що ж далі відбувається із зібраними зернами? Про це має знати той, хто безпосередньо зайнятий виготовленням шоколаду. Цю людину називають технологом, яка працює на кондитерській фабриці. А щоб туди нам потрапити і отримати бажану інформацію про виготовлення шоколаду, необхідно спуститись по сходинках, вишикувавшись парами як під час екскурсії. Отож давайте спробуємо!
   Завдання І пара
    1.    Антонім до слова “чорно” (біло)
2.    Антонім до прислівника «рано»  (пізно)
3.    Синонім до слова “неблизько” (далеко)
4.    Прислівник від слова “негайний” (негайно)
5.    Прислівник, який має значення “цього дня” (сьогодні)
  Завдання ІI пара
                1.    Антонім до слова “пізно” (рано)
2.    Прислівник, який має значення “кожного дня” (щодня)
3.    Прислівник від слова “низький” (низько)
4.    Синонім до слова “зліва” (ліворуч)
5.    Прислівник, який має значення дії, виконаної “помимо волі” (мимоволі).
  Молодці, справилися із завданням. Але щоб не тільки дізнатися про те, як утворюються шоколадні вироби, наприклад, цукерки та фасуються в коробки, а переглянути відео, яке підготувала для нас група технологів, нам ще необхідно визначити способи творення розгаданих прислівників.
А два учні із кожної пари біля дошки спробують відтворити ступені порівняння прислівників – низько та біло.
5. Робота з індивідуальними картками «Шоколадні вироби»
Картка №1
Визначити спосіб творення прислівників
Недавно –                               Дотепер –
Мимоволі –                            Тихо – тихо -
Картка №2
Утворити ступені порівняння прислівників
Голосно, навмання, чітко, погано, красиво.
Картка №3
Утворити ступені порівняння прислівників
Гарно, щоденно, охайно, правдиво, старанно.
Картка №4
Вказати розряд за значенням прислівників.
   Почули тут, зустрів учора, сказав спересердя, виглядав гарно, відвідує щодня, дуже добрий , сказав для сміху спеціально чекав.
6. Повідомлення Технолога про утворення шоколаду
(Перегляд відео «Як виготовляють шоколадні цукерки?»)
Зерна какао після процесу бродіння (ферментації), спеціальної обробки, сушать і мелють. Таким чином отримують какао-порошок, який, у свою чергу, варять, перетворюючи на гарячу шоколадну масу (глазур). А вона називається красивим французьким словом "кувертюр". У шоколадну масу додають компоненти, охолоджують і отримують шоколад. Який справжній шоколад? Справжній шоколад ламається з тріском і при цьому не тягнеться. На вигляд він
блискучий, гладкий і однорідний за кольором. Якщо невеликий шматочок шоколаду покласти на язик, то він моментально розтане. Какао-масло тане вже при температурі +32 градуси .
Шоколад буває двох видів: натуральний і з добавками.
Натуральний - це той, який містить какао-боби, какао-масла, цукор.
З добавками: сухе молоко, каву, горіхи, ваніль, рис і різні смакові добавки.
Натуральний шоколад зберігається до 6 місяців, з добавками - до 3 місяців.
 7. Робота в групах. Вправа «Шоколад»
  Тепер кожен з вас може дізнатися по шоколадній обгортці, чи придатний шоколад для вживання чи ні. Ми дізналися, як виготовляють шоколад. А де ще використовують шоколад? Де з'явилася перша плитка шоколаду? Про це ми дізнаємося у представника групи Косметологи та Історики після виконання вправи, яка так і називається «Шоколад».
   Випишіть прислівники, що пишуться  – I група (разом), II (окремо), III (через дефіс), записавши правильні відповіді послідовно у клітинки плитки шоколаду . Якщо ви правильно виконаєте завдання, то з перших літер кожного прислівника прочитаєте слова, що становлять початок вислову про шоколад.
 Ліворуч, по-шотландськи,  хтозна-де, у стократ, абияк, по совісті, спереду, сяк-так, з лінощів, хтозна-як, ущент, по-людськи, отак-то, єдиновірно, до діла, один в один, мимоволі, будь-що-будь, як слід, хтозна-коли, обабіч, до обіду, по-моєму.                             
                          Солодко ласуємо шоколадом, …
  8. Повідомлення Косметолога про використання шоколаду
Шоколад використовують не тільки в харчовій промисловості, але і для виробництва косметики: мила, кремів, мазей, духів, дезодорантів
Наприклад. У медицині шоколад використовується як лікарський засіб. Завдяки вмісту таких речовин, як теобромін і кофеїн, шоколад чудово знімає втому. Вчені встановили, що аромат гарячого шоколаду сприятливо діє на психіку людини, уповільнює процес старіння.
Знаменитий вчений Карл Лінней назвав плоди какао-дерева "їжею богів".
9. Повідомлення Історика
Учитель: Та це і не дивно. Гарячий шоколад - воістину божественний напій! І тому настав час поговорити про богів ... існує прекрасна легенда про шоколад. Послухайте, діти! иходять представники групи Історики).
Історик 1: Давно-давно у Мексиці жили загадкові й казково багаті племена - ацтеки. І був у них майстерний садівник, звали його Кветцалькоатль. Серед величезної кількості фруктових дерев в його саду росло дерево непримітне, плоди якого були схожі на огірки, і смак у них був гіркуватий. Одного разу садівник подумав, що якщо їх не можна їсти, то може треба спробувати їх зварити-напій йому дуже сподобався, тому що підняв йому настрій. І садівник назвав його "чокоатль", що в перекладі з ацтекського означає "звеселяючий душу".
 Напій сподобався всьому роду, і незабаром ацтеки стали цінувати його дорожче, ніж золото. Але слава і багатство зіпсували садівника, і він уявив себе всемогутнім. За гординю боги розгнівалися на нього і наслали божевілля. У нападі божевілля садівник спалив свій дивовижний сад. Дивом уціліло кілька бобів. І ацтеки знову відродили цей сад. А какао-дерево стало символом землі ацтеків.
Історик 2: Чутка про незліченні багатства рознеслася далеко за межі держави, і багато хто мріяв заволодіти ними. І в 1592 році іспанські загарбники на чолі з сержантом Ернаном Кортесом захопили столицю ацтеків. розграбували палац царя Монтесуми, захопили величезну кількість золота, дорогоцінних каменів, прянощів, тканин, шкіри і абсолютно випадково наткнулися на комори якихось зерен. Кортес наказав спалити комори, але піддані царя стали благати на колінах не спалювати ці зерна. Кортеса це дуже зацікавило, і він пом'якшив свій гнів. За це вони вирішили відкрити секрет приготування напою і зварити свій чудовий еліксир. Вони додали в нього маїс, молоко, ваніль, щоб тільки напій сподобався Кортесові.
Кортесові напій дуже сподобався. Повернувшись з походу до Іспанії, Кортес підніс кілька мішків какао-зерен королю.
Учитель: Красива легенда! І незабаром гарячий шоколад став найдорожчим і модним напоєм в Європі. Було відкрито багато закладів, де продавали гарячий шоколад. Це все про гарячий шоколад. А чи знаєте ви, що плитковий шоколад з'явився в Європі недавно. А де? І коли? Про це нам розповість  Історик.
Історик: Перший плитковий шоколад був зроблений в Німеччині (Гамбурзі) в 1880 році. В Англії Джон Кедбері в 1892 році першим почав робити шоколадки маленької форми. А придумав він це для того, щоб відучити своїх співгромадян від пристрасті до пива.
   10. Шоколадні дегустатори
    Дізнавшись про історію походження та виготовлення  шоколаду, перед тим як його вживити ми як справжні та вмілі експерти маємо його продегустувати, перевіривши знак якості. В цьому нам допоможе синтаксичний розбір речення із прислівником та його морфологічний розбір.
Солодко ласуємо шоколадом, не зважаючи на гіркуватий присмак.
 
   11.  Інтерв'ю Журналіста із Дієтологом про користь та шкоду шоколаду
Радість.  Відомо, що, потрапляючи в організм людини какао-масло, звільняє гормон ендорфін, який дає насолоду, завдяки цьому гормону, людина відчуває відчуття щастя. Шоколад – це відмінний антидепресант. Він стимулює викид ендорфінів, які покращують настрій.
Любов. Шоколад приписують властивості закоханості, це пояснюється тими хімічними речовинами, які містяться в шоколаді.
Здоров'я. У какао-бобах міститься магній, який підвищує стійкість людини до стресів, покращує пам'ять, імунітет і нервову систему. Якщо вживати в день 40 грам чорного шоколаду, то це зможе нормалізувати артеріальний тиск і зміцнить судини серця, допомагає уникнути закупорки коронарних судин, знизить рівень холестерину, розвиток злоякісних пухлин і буде справжньою профілактикою атеросклерозу. У шоколаді міститься вітаміни РР, В1, В2, мікроелементи - натрій, калій, кальцій, магній і залізо. А зовсім недавно англійські вчені встановили, що шоколад допомагає при кашлі. За змістом протеїнів, кальцію плитка шоколаду перевершує порцію бананів, апельсинів, яблук, порцію овочевого салату з моркви. Масло какао, що міститься в шоколаді, добре діє на зуби. Зуби обволікає масло захисною плівкою і оберігає їх від руйнування і від зовнішніх пошкоджень і знищує хвороботворні бактерії. Шоколад представляє захист, а не загрозу зубам.
Краса. За п'ять днів шоколадної дієти ви зможете позбутися від 3 до 6 кг. Така дієта може зажадати великої сили волі. На день потрібно з'їдати від 80 до 100 грам гіркого шоколаду, запиваючи його чорною кавою без цукру. Відразу після шоколаду не хочеться їсти, а кава буде добре впливати на спалювання жирів. Енергетична цінність продукту велика, але не величезна. Шоколадні калорії засвоюються організмом, і потім моментально витрачаються.
12. Перегляд реклами шоколаду
 13. Творча робота «Рекламодавець шоколаду»
 Створити рекламу шоколаду, використавши не менше 10 прислівників,  або речення із прислівниками про користь і шкоду шоколаду.
V. Підсумки уроку. Рефлексія
1. Робота із епіграфом
- Як ви розумієте значення епіграфа уроку?
- Чи наявні в ньому прислівники? Назвіть їх та визначте їх групу та розряд за значенням.
- Яка орфограма в них наявна? Поясніть написання прислівників з не.
2. Оцінювання учнів
3. Заключне слово вителя
Чи змінився ваш настрій протягом уроку? Чи хотіли б ви змінити кольорову обгортку вашої шоколадки? Як саме? Чому?
Отже, історії про шоколад досягнуті та відкриті. Скільки цікавого та корисного ми дізналися у такому, на перший погляд,  знайомому  всім шоколаді. Отож побільше відкривайте незнайомого у знайомих речах і тоді світ для вас засяє різноманітними кольорами.
Всім велике спасибі за урок! За активну участь у святі шоколаду я нагороджую всіх учасників маленькими шоколадками. І нехай все буде "в шоколаді"!
VІІ.Організація домашнього завдання
I-II рівні– скласти діалог на тему «Я знаю все про шоколад», використовуючи прислівники
III– IV-виписати або скласти 5 речень із прислівниками про шоколад, зробити їх синтаксичний розбір, морфологічний розбір прислівників.


Урок української літератури 6 клас


Тема: Стрілецькі пісні. «Ой у лузі червона калина похилилася» С.Чарнецького і Г.Труха, «Гей видно село» Л.Лепкого.
 Мета: поінформувати учнів про січових стільців, вивчити особливості стрілецьких пісень; вміти пояснювати їхні символи, відрізняти стрілецькі пісні від інших видів пісень; визначити провідний мотив програмових творів, їхній ідейно-художній зміст; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, пам'ять, увагу; робити власні висновки, узагальнення; навчити виразного читання; формувати кругозір; виховувати повагу, пошану до стрілецьких пісень.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: проектор, комп’ютер, пісні у музичному супроводі, дидактичний матеріал.
                                 Хід уроку
І Організаційний момент.
ІІ Актуалізація опорних знань.
·        Дайте визначення літературної пісні.
·        Чим літературна пісня відрізняється від народної?
·        Чому пісня відображає життя народу?
·        Як розуміти народну мудрість: «Пісня ні в добру, ні в злу годину не покидає людину»?
·        Що вам відомо про січових стрільців?
ІІІ Оголошення теми і мети уроку.
        Сьогодні на уроці ми дізнаємось про січових стрільців, познайомимося із відомими стрілецькими піснями.
ІV Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
1.   Особливості виникнення стрілецьких пісень.
Перегляд фільму про січових стрільців. (5 хв)
Пісні січових стрільців  - різновид українських народних  козацьких пісень патріотичного звучання, виникнення і розвиток яких пов’язано з історією січового стрілецтва. За жанровими ознаками і  системою образів вони майже ідентичні козацьким пісням. Відмінність зумовили лише часові межі появи цих творів . відстань між ними – понад три століття, що внесло певні зміни і в тематику, і в ідейні мотиви, і в мелодику пісень.
Зародилися пісні січових стрільців, напередодні Першої світової війни, коли зароджувалися перші січові організації  в Галичині. Спочатку вони проводили просвітницько-пропагандистську роботу – вивчали і поширювали досвід життя демократичної держави Запорізька Січ (звідси і назва «січові стрільці»). молоді гуртківці  засвоювали побут запорозьких козаків , умови їхніх військових походів, культуру. Стрільці співали козацькі пісні , прилаштовували  їх до своїх умов. Наприклад: пісню «Їхав козак на війноньку» вони співали як «Їхав стрілець на війноньку». Особливо плідно почали працювати стрільці, коли війна втягнула їх у свою орбіту. Створювалися мистецькі гуртки в польових умовах, які називали Пресовою квартирою. До неї входили літератори, композитори, музиканти. Вони видавали газети, журнали, влаштовували виставки, співали пісні. Отже, розглянемо і запишемо тематику і жанрову різноманітність стрілецьких пісень.
Відкриваємо зошити і записуємо число і класна робота.
Тема Стрілецькі пісні.
План
1.   Стрілецькі пісні, їх тематика.
2.   Ідейно-художній аналіз «Ой у лузі червона калина похилилася»
3.   Ідейно-художній аналіз пісні «Гей видно село»
Стрілецькі пісні – пісні, які були створені та побутували серед січових стрільців.
Тематично стрілецькі пісні можна розділити на соціально-побутові, героїко-патріотичні та жартівливі.
За мелодикою: ліричні та маршові пісні .
У соц.-поб. Піснях розповідається про нелегку долю січових стрільців, висловлюється туга за рідним краєм, за батьками, родиною.
Твори  героїко-патріотичного  характеру пройняті ідеєю боротьби за незалежну Україну, вірою в перемогу хоч би ціною власного життя.
Жартівливі пісні покликані принести розвагу в нелегке стрілецьке буття, зняти психологічне навантаження.
2.   Опрацювання пісні «Ой у лузі червона калина» С. Чарнецького.
На сьогоднішньому уроці познайомимось з двома стрілецькими піснями. І одна
З них є гімном січових стрільців. Але перед тим ми маємо познайомитись з автором слів Степаном Миколайовичем Чарнецьким. Тож запрошуємо в крісло автора.
Доброго дня. Я Чарнецький Степан Миколайович. Народився 21 січня 1881 року в селі Шмальківці на Тернопільщині. Родився в багатодітній сім,ї , був 13-ою дитиною. Батько був селянином, але я  його не знав, бо він помер ще до мого народження. Навчався я в гімназії, але не закінчив, бо був відрахований за зневажливе ставлення до релігії, тож продовжив навчання у реальній школі, а потім у політехнічному інституті. Працював інженером-мостобудівником, а з 1913 року – режисер і художній керівник українського театру у Львові. Деякий час працював у пресі газети «Українське слово», та «Діло». З 1939 року науковий співробітник бібліотеки Академії наук Української республіки.
У житті не раз доводилось мені скрутно. Всі дивувалися як я живу і чим живу. Але я ніколи не жалівся на важкі умови існування. Є що вдягнутися – добре, а нема – обійдусь. багато моїх творів не зібрані у збірки, а розкидані по журналах і газетах. Виступав із новелами і фейлетонами, перекладав вірші , п’єси і лібрето  опер для театру з німецької і польської мови на українську та з української на польську.
Дякую. А помер Степан Миколайович 2 жовтня 1944 року.
Переходимо до знайомства з піснею. Як я вже говорила пісня «Ой у лузі червона калина похилилася» була гімном січових стрільців. Відкрийте підручники  на сторінці 35. Так як це пісня, то ми прослухаємо в аудіо записі цю пісню. (звучить аудіозапис) а ви слухайте і слідкуйте.
Бесіда за питаннями.
ü Які почуття викликала у вас почута пісня? Виразне читання поезії
ü Чому, на вашу думку, зажурилася Україна?
ü Що символізує калина? Які ще образи-символи вам відомі? (вогонь, верба)
ü Сьогодні ми познайомимось із  новим художнім засобом – символом. Символ – умовне означення якогось одного явища чи поняття іншим подібним, щоб стисло та яскраво передати якусь ідею. (запишете термін вдома)
ü Прокоментуйте наступні слова з твору: «Не журися, славна Україно, маєш добрий рід»
ü Чому Україна порівнюється з калиною?
ü З яким ворогом і за що борються січовики?
ü Як січовики намагаються розвеселити Україну? Що про це сказано у творі?
Тема: зображення суму України за синами українцями, які потерпають у неволі в московських кайданах; битва січовиків із ворогом за визволення полонених.
Ідея: уславлення мужності, відваги січових стрільців – оборонців України.
Основна думка: єдність, мужність, волелюбність.
Жанр: стрілецька пісня.
Художні особливості: повторення:
                                            «А ми тую червону калину підіймемо
                                           А ми нашу славну Україну, гей,гей, розвеселимо»
Метафора: «Україна зажурилася»
Звертання: «червона калино», «славна Україно»
Епітети: «кривий тан», «московські кайдани», «золотистий лан», «буйнесенький вітер»
Риторичні оклики: «А ми нашу славну Україну, гей, гей, розвеселимо!»
«То прославить по всій Україні січових стрільців!»
3.   Аналіз поезії Л.Левкого «Гей, видно село».
Наступна стрілецька пісня – «Гей, видно село»
Автором слів є Левко Лепкий. Послухаємо короткі відомості. Запрошуємо до слова автора.
Доброго дня. Я Левко Сильвестрович Лепкий. Часто можна було почути мої псевдоніми: Зиз, Зазик, Льоньо, Леле, Оровець. Народився я 7 грудня 1888 року в селі Поручик Бережанського повіту на Тернопільщині. Я український письменник, видавець, композитор у США.  Може ви чули про мого брата Богдана Лепкого, відомого українського письменника?  Навчався я в Бережанській гімназії, а потім навчався в Краківському університеті. Був учасником Першої світової війни. У 1940 році виїхав до Кракова, а з 1944 р. – до США. Також я був одним із організаторів та командирів кавалерії Українських січових стрільців. Життя дуже цікава річ, тому на місці ніколи не залишався. Так я став директором видавництва «Червона калина», редактором журналів «Будяк», «Зиз». Я написав декілька пісень, які вже вважаються народними. У 1992 році редакцією журналу «Тернопіль» встановлено літературну премію імені Богдана і Левка Лепкого.
Дякую авторові.  А помер Левко Лепкий 28 жовтня 1971 року в місті Трентоні, США.
4.   Аналіз поезії «Гей, видно село».
Знайдіть у підручнику поезію. Виразне читання.

Прослуховування аудіо запису.
Бесіда за питаннями:
*    Як у творі зображені січові стрільці?
*    Про яку історичну подію йде мова в поезії?
*    Чому січовики порівнюються з соколами?
*    Кого і для чого запрошують військові залучитися до походу?
*    Поясніть назву твору.
*    Яке значення має в поезії образ чорнобрової дівчини?
*    Чи бували ви на селі? Чим воно вас вражає? Як село зображене у пісні?
Тема: зображення походу війська січових стрільців , які йдуть за Вкраїну воювати; та звернення січовиків  із запрошенням до селянських хлопців залучитися до них.
Ідея: возвеличення мужності, завзятості, віри січових стрільців у своїй справі – захистити рідний край від ворогів.
Художні особливості:
Повторення «Гей, видно село, широке село під горою», «Хлопці ж бо то хлопці, як соколи!», «Ха-ха, ха-ха, ха, ха, ха,ха», «Дівчино, рибчино, чорнобривко моя», «Вийди, вийди, вийди, вийди, чим скоріш до вікна»
Звертання: «Дівчино, рибчино…»
Порівняння: «Хлопці…, як соколи»
Риторичні оклики: «Хлопці ж бо то хлопці, як соколи!», «Ха-ха, ха-ха, ха, ха, ха,ха, гей!», «Хто має охоту, хай іде за нами!», «Ми йдем за Вкраїну воювати!»
V Підсумок уроку.
Тож сьогодні на уроці ми з вами познайомились із……..(стрілецькими піснями). Перевіримо, як ви запам’ятали вивчене.
Чарівна шкатулка: Заз, СТРІЛЕЦЬКІ ПІСНІ, Перша світова війна, Тернопільщина, калина, село, Чарнецький, з якої пісні уривок «ха,ха,ха,ха,гей! »
VІ Оцінювання
Хлопчикам авторам, найактивніші.
VІІ. Домашнє завдання.
На столиках у кожного з вас є кольорові квадратики. Подивіться на дошку.
1.   Вивчити «Ой у лузі червона калина похилилася» напам’ять.
2.    Написати міні-твір про січових стрільців;
3.Дослідницька робота. Зібрати матеріал про історичні події, які відбувалися у селах, які ви відвідуєте.
4. Намалюйте, якими ви уявляєте січових стрільців.
І на кінець уроку пропоную заспівати пісню «Ой у лузі червона калина похилилася».  



Немає коментарів:

Дописати коментар